Rabu, 13 April 2011

Pengertian sholat

Pengertian sholat
pengertian sholat menurut bahasa ialah berdoa atau memohon, sedang menurut syara' salat ialah ucapan-ucapan dan perbuatan-perbuatan yang dimulai dengan takbir dan ditutup dengan salam disertai beberapa syarat yang sudah ditentukan.
adapun salat fardu sebanyak lima waktu ialah:
1. waktu Dzuhur. permulaan waktunya dari condongnnya matahari dari tengah-tengah langit, bukan dengan melihat keadaan, tetapi dengan melihat benda yang dapat dilihat secara nyata. adapun waktu habisnya sholat dzuhur ialah ketika bayangan suatu benda menjadi sama panjangnya dengan benda itu, selain bayangan waktu condongnya.
2. waktu 'Ashar. permulaan waktu sholat ashar ialah bayangan suku benda itu menjadi lebih panjang dari bendannya. akhir sholat ashar ialah terbenamnya matahari secara keseluruhan.
3. waktu maghrib. Permulaan waktu maghrib ialah melai terbenamnnya matahari secara keseluruhan dan adanya surut yang berlangsung sesudah terbenamnya matahari itu tidak mempengaruhi. adapun akhir waktu maghrin ialah sampai terbenamnya mega merah.
4. waktu 'isya. permulaan waktu 'isya ialah ketika mulainya terbenamnya mega merah. adapun waktu habisnya sholat 'isya ialah terbitnya fajar shidiq.
5. waktu subuh. Permulaan waktu subuh ialah mulai dari fajar shidiq sampai terbit di sebalh timur.
rakaat dalam sholat, bahwa salat dzuhur terdiri empat rakaat, 'ashar empat rakaat, maghrib tiga rakaat, isya empat rakaat, dan subuh dua rakaat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar